Kinderzwerfboekstation geopend!

De opening!
Vandaag was het dan zo ver! De kinderen van onze school waren getuige van de onthulling van het zwerfboekstation. In de gymzaal was het groot feest. Al zingend gingen de boeken van hand tot hand. Overdag staat het zwerfboekstation buiten onder het afdak bij de ingang van de school.

Kinderzwerfboek
Kinderzwerfboek is een landelijk initiatief dat ook in Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken is opgepakt. Op dit moment staan er al zwerfboekstations bij de Van Rootselaarschool in Nijkerkerveen, bij basisschool Het Baken in Nijkerk, bij basisschool De Hoeve in Hoevelaken en nu dus ook op het gemeentehuis.
Ook bij de onze school is nu dus een kinderzwerfboekstation geplaatst. Zo wordt het voor kinderen nog makkelijker om boeken te vinden, te lezen en weer te laten zwerven. Op deze manier stimuleert Kinderzwerfboek lezen op een leuke en zeer laagdrempelige manier. Lezen is namelijk leuk, avontuurlijk én leerzaam. Hoe meer kinderen lezen, hoe beter ze hun talenten kunnen ontwikkelen.

Hoe werkt het?
Het systeem van Kinderzwerfboek is dat er boeken beschikbaar zijn die gaan zwerven van kind naar kind. Zwerfboeken worden doorgegeven, achtergelaten op scholen, in wachtkamers en bijvoorbeeld winkels. Door middel van een zwerfboeksticker waar een code op geschreven wordt kun je een zwerfboek zelfs helemaal volgen op zijn reis, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Hoe een boek ook zwerft, nooit mag het gelezen of ongelezen in een kast achterblijven. De afgelopen jaren zijn al een miljoen zwerfboeken op een spannende tocht gestuurd. Maar dat kunnen er nog véél meer zijn!
De initiatiefnemers van Kinderzwerfboek Regio Nijkerk roepen iedereen dan ook op om eens een kijkje te nemen bij een van de Kinderzwerfboekstations in onze regio, of om de kasten te vullen met kinderboeken die een tweede leven verdienen zodat andere kinderen er weer van kunnen genieten. Die initiatiefnemers zijn: Trudy Doornhof, Ilse Heining, Esther van Montfrans, Merit Roodbeen en ze zijn te breiken via  kinderzwerfboekregionijkerk@gmail.com